Grove og Kølvrå
Hvorfor kilometeringen for Grove PrS i 1942 ændres fra km 22,0 til km 21,5, er jeg ikke helt klar over, men det kan vel være fordi, at der har været et omløbsspor, som der er blvet ændret ved? Hvem i herrerværelset kan huske noget om det?
Kære Morten
Tak for mange fine oplysninger. Grove trinbræt var placeret i km 22,08 - afrundet til km 22,1. Trinbrættets perron lå nord for overkørsel 59 og vest for sporet (på et tidspunkt flyttet til øst for sporet, da den murede ekspeditionsbygning for Kølvrå "station" blev opført).
Grove sidespor var placeret i km 21,5. Det lyder meget usandsynligt, at sporskiftet på et tidspunkt skulle have ligget 0,5 km nordligere i km 22,0. DSB 2. distrikt har jo udmærket været klar over, at der var tale om to forskellige ting: Et trinbræt benævnt Grove og et sidespor benævnt Grove. Mit gæt er, er der i København 1940-1942 har siddet en eller anden "tarif"-gut, der på et tidspunkt har skullet skrive et eller andet om Grove sidespor og at han er kommet til at forveksle sidesporets placering med trinbrættets placering. Kan du huske, hvad kilden til de 22,0 km er?
Om Kølvrå:
og 20. januar 1956 ibrugtoges så en nydelig stationsbygning, ligesom der etableredes centralaflåsning af sporskifterne (= Gos)
Det forstår jeg ikke. Sporskifterne (der var to, benævnt henholdsvis nr. 1 og nr. 2) ved Grove sidespor var sikret ved et nøgleaflåsningsanlæg som anført i daværende SR § 59, 1 b. Og det er vel ikke centralaflåsning?
Bedste hilsner
Thomas