Kølvrå
Hej Morten.
Nu røg jeg med i en videnskabelig diskussion om nøgleaflåsning, som er et kæmpeområde. Jeg har arvet en gammel SODB efter Thomas Boberg Nielsen, men jeg orker ikke kopiere siderne om nøgleaflåsning. Blot lige dette: Jo sporskiftenøgler indlåst i en signaltrækbuk eller lignende indgik i et sikringsanlæg- men sikringsanlægget havde ikke centralsikring.Og nøgler til sporskifter til sidespor kunne opbevares på nabostationer, hvor de blev udleveret til togføreren for rangerende tog - det var nok tilfældet på Herning - Viborg banen - og nogle steder var de indlåst i en centrallås, hvor de skulle frigives/frigøres med en "togførernøgle". Og så var der en sindrig lokalinstruks for ud- og tilbagelevering af sporskiftenøglerne til sidespor på fri bane.
Her er emne til en hel doktorafhandling.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø, fhv. nøglemedarbejder ved DSB