Ændring af kontravægte i R-maskine 953 - Også K'erne?

af Steffen Dresler, 8/8 2014, 20:15 (3829 dage siden) @ Filip Gram

Go´aften

Af skrivelse Ma2 3172/38 af 16/11-38 fremgår det, at ændringen af ”de formindskede Kontravægte”, ikke synes at have medført ulemper. Hvad der så er foretaget senere kan ikke ses, men tilsyneladende ser det ud til, at prøvelokomotivet 953´s ændring jf.M 391/39 af 14/1-39 medførte ”at Maskinens slingren i Sporet er blevet forøget ved Ombygningen” og at man ønsker prøverne fortsat endnu et passende tidsrum. Loko har fået ”formindsket Kontravægte” uden det dog er anført, hvorledes og eller hvordan. Der blev bl.a. kørt med hastigheder med damptryk på 105 km/t og ved afspærring på 100 km/t. M.h.t. en eventuel løsning, ønsker man nu, at pufferfjedrene mellem maskine og tender skal være strammere i spændingen end før. Men samtidig vil man stadig ikke tillade, at R I kan afbenyttes på de samme strækninger og med samme belastning og hastigheder som R II, indtil der er fundet en løsning. Så det må vel have været alvorligt nok endda!

Under prøveforløbet må der være kommet en løsning, da der jf. Ma2 3172 af 19/1-40, indstilles, ”at de 2-cylindrede R-Maskiner efterhaanden faar ændret Kontravægtene i Drivhjulene paa samme Maade som foretaget paa Loko 953”. Om dette fremgår det heller ikke af det tilrådighed værende kildemateriale, hvad er ændret.

Lige nøjagtigt hvad denne/disse ændringer er gået ud på må altså (næsten) stå hen i det uvisse. Men højst sandsynligt MÅ det have drejet sig sig om ændringer ved drivhjulenes kontravægte, samt opsænding af pufferfjedrene mellem lokomotiv og tender, da det kan foretages ved en såkaldt ”Nul reparation” og det er det, der er anført i tidligere skrivelser. Det er så forholdene, der er blevet ændret/justeret.

I forløbet op til skrivelse Ma 3172/38 er der tidligere foretaget ændringer/justeringer hen ad vejen med bl.a. balancer, fjedre, kontravægte på alle hjul samt på krydshoved og drivtappe.

Så sidste ændring er som Hans T. Møller bemærker, rigtignok kun sket ved drivhjuls kontravægtene samt på pufferfjedrene mellem lokomotiv og tender.
Til Filip Gram, desværre, dette er hvad jeg har, hvis eksisterer, tror jeg du kender adressen.

Fortsat god aften

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak