Ny finansieringsmodel for Rejsekortet er undervejs (Trafikpolitik)
Hvor seriøst er det egentlig?
Det er ganske seriøst. Det er konceptet med manglende kvitteringer, datausikkerhed mv. som er problemet. Og så lige at rejsekortets standere og læsere er fint designede, men absolut ikke brugervenlige.
Der er nu også en hel del tekniske løsninger (fx opdatering af busser) som bare ikke er gode nok.
Det er især "sammenstødet" mellem DSBs landsdækkende takstsystem og de regionale trafikselskabers takstsystemer, der skaber skismaet. Og det er faktisk ikke rejsekortets skyld.
Måske, men det er DSB der i sin tid har "opfundet" rejsekortet og burde derfor også have forudset problemerne, når nu det er DSB's takst der kolliderer med takstområderne. Her burde forudseenhed omkring afregning og potentiel omflytning af provenu (den kollektive trafiks kamp om smulerne på bordet) ville skabe konflikt.
Og som vi har været inde på før er miseren opstået fordi registrering af rejsemønstre og afregningsprincipper mellem de enkelte trafikmidler har vægtet højere end brugervenligheden. Det sidste fordi der er en hek dogmer indbygget i dansk kollektiv trafik, som fx at alt skal kunne klares på en billet, uanset kompleksitet.
Der er skrevet meget og det er korrekt at diskussionen er ganske opdelt i dem der er "for" og dem der er "imod".