DSB - og ikke Transportministeriet - skal udbyde togdrift (Trafikpolitik)
Nu har ministeriet jo allerede med stort held udstykket trafikken i Vestjylland, Nu er det bare sådan at DSB ikke svømmer i materielenheder. Hvis en MF er udliciteret og havn i Struer om morgenen, og skal køre København-Nukøbing F i eftermiddagsmyldretiden. Det er nemmere i ét selskab.
Det er sandt. Velsagtens forestiller Transportministeriet sig, at DSB, hvis de selv udliciterer kørsel med deres eget materiel, kan skrue kontrakten sammen sådan, at de stadig kan lave den slags disponeringer, som du beskriver. Eller DSB kan styre helt uden om at have behov for at køre materiel frem og tilbage på den måde.
Jeg synes det lyder fornuftigt, hvis DSB kan beholde ansvaret for køreplanlægningen, men udlicitere kørslen, hvis det bliver billigere eller bedre på den måde. DSB kan vel fange det, hvis der er nogen, der prøver at tage dem ved næsen på samme måde som DSB(First) tog Transportministeriet ved næsen i sin tid (konspirationsteorier kan forekomme). Til gengæld kan jeg godt ærge mig over, at DSB skal beholde ansvaret for kundekontakten. Hvis der er et område, hvor man burde se, om der er nogen, der kan gøre det bedre, så var der da et godt sted at starte.