DSB - og ikke Transportministeriet - skal udbyde togdrift (Trafikpolitik)
Forslaget er helt hen i vejret og ugennemførligt. Ville ønske mig at jeg kunne uddybe det uden at det blev en lang svada. Men kort; materielsituationen.
Hvorfor er materielsituationen et større problem for DSB end ministeriet? DSB kan vel stille krav om, at den der vinder kontrakten skal stille med materiel på samme måde som Arriva gør det.
Meget kortsluttet: Hvis DSB gerne vil have en matrielenhed (MR) til at passe ind i et løb Roskilde Næstved, hvad så hvis den befinder sig i Vestjylland.Hvad med sporbenyttelsen på Kh?
Forstår rent ud sagt ikke din tankegang. Hvis DSB har udbudt trafikken i Vestjylland til et selskab der stiller med eget materiel, f.eks. Lint, så vil det jo ikke ramme DSB's materielplanlægning.
Hvordan ændrer sporbenyttelsen sig på denne baggrund? SJ kører også til København H, Arriva og DSB kan deles om Aarhus H, Struer osv. Forskellen er vel mest af alt, om det er DSB eller ministeriet der står som udbyder.