DSB - og ikke Transportministeriet - skal udbyde togdrift (Trafikpolitik)
Forstår rent ud sagt ikke din tankegang. Hvis DSB har udbudt trafikken i Vestjylland til et selskab der stiller med eget materiel, f.eks. Lint, så vil det jo ikke ramme DSB's materielplanlægning.
Nu har ministeriet jo allerede med stort held udstykket trafikken i Vestjylland, Nu er det bare sådan at DSB ikke svømmer i materielenheder. Hvis en MF er udliciteret og havn i Struer om morgenen, og skal køre København-Nukøbing F i eftermiddagsmyldretiden. Det er nemmere i ét selskab.
Ja, DSB svømmer ikke i materiel, men DSB kunne ved en udlicitering kræve, at den der kører togene også selv stiller med togene, så det er to helt forskellige puljer af tog. Det gør Arriva jo, mens DSB Øresund ikke gør.
Rent teoretisk kunne man forestille sig, at DSB hyrer Regionstog til at køre Roskilde-Køge. Det ville jo næppe ske med DSB's tog, men ved at Regionstog stiller med deres egne Lint-tog (eller andre tog) og kører igennem til Østbanen.
Hvordan ændrer sporbenyttelsen sig på denne baggrund? SJ kører også til København H, Arriva og DSB kan deles om Aarhus H, Struer osv. Forskellen er vel mest af alt, om det er DSB eller ministeriet der står som udbyder.
SJ's tog ender ofte på Tietgensbro (spor 26), men jeg indrømme at jeg ikke helt forstår at man ikke har styr på logistikken på KH, så man kan sende flere tog igennem,
Der har været udarbejdet rapporter om dette problem. Hvad jeg forstår, så angives et hovedproblem at være, at for mange tog tages ind og ud af drift på København H i stedet for Østerport samtidigt med, at personaleskift sker her. Med andre ord kan driften strømlines i forhold til i dag.