DSB - og ikke Transportministeriet - skal udbyde togdrift (Trafikpolitik)
Hvordan ændrer sporbenyttelsen sig på denne baggrund? SJ kører også til København H, Arriva og DSB kan deles om Aarhus H, Struer osv. Forskellen er vel mest af alt, om det er DSB eller ministeriet der står som udbyder.
SJ's tog ender ofte på Tietgensbro (spor 26), men jeg indrømme at jeg ikke helt forstår at man ikke har styr på logistikken på KH, så man kan sende flere tog igennem,
Der har været udarbejdet rapporter om dette problem. Hvad jeg forstår, så angives et hovedproblem at være, at for mange tog tages ind og ud af drift på København H i stedet for Østerport samtidigt med, at personaleskift sker her. Med andre ord kan driften strømlines i forhold til i dag.
Ja jeg har aldrig forstået hvorfor København skal fungere som depot samtidig og værksted osv. Hvis alle tog bare kørte igennem eller vendte skarpt ved perron, og så måske bare 2-3 blindspor ude i Belvedere til reservestammer. Og så havde man værksted forsyning osv langt ude på landet et sted. Ja, det ville måske give noget mere kørsel med tom materiel, og hvorfor personaleskift på kh... De kunne vel lige så godt skifte ude på værkstedet langt ude på landet... Og så rydde nogle af alle opstillingssporene i Belvedere og lave flere krydsninger ude af niveau så man nemmere kan komme til og fra de forskellige spor mod de forskellige retninger uden at lave krydsende togveje så de skal vente på hinanden.
En anden måde at øge Hovedbanegården er jo at udnytte at PostDanmark nu vil sælge den store postterminal... Der kan hurtigt komme 4-6 spor, (dog endende blindt) op mod tietgensbroen i en kurve (ved siden af spor 26 sådan ca.) og så med kontorhus ovenpå.... Så kan alle tog der skal ende på kh køre via Ny Ellebjerg og komme ind i den ende uden at genere dem fra Valby og lufthavnen som så kan køre igennem til Østerport...
Det sidste er der skam lign. forslag om, dog med sporerne placeret under Bernstorffsgade.
Tror du (og måske andre) ville have glæde af at læse denne analyse: http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2013/Strategiske%20analyser/Stationskapacit...