Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit (Trafikpolitik)

af Gæst1, 28/5 2014, 13:32 (3842 dage siden) @ BoergeOf61

Jamen så er hylden vel nogenlunde sådan for el-tog:

300+: Siemens Velaro, Bombardier Zefiro380, Alstom TGV (DD)

250: Siemens ICx, Stadler NEAT

200/230: Bombardier Twindexx Express (DD)

200: Stadler Flirt

189: Skodas nye dobbeltdækkervogne

160: Bombardier Twindexx Vario (DD) - vogne/motorvogne/lokomotiver, Stadler KISS (DD)

160 km/t enkeltdækker: Stadler Flirt, Alstom Coradia, Bombardier Talent2, Siemens Deriso ML og sikkert noget fra CAF og PESA også

(DD : Dobbeltdækker)

Der er ikke meget på hylderne, hvis man lægger sig fast på følgende krav:
TSI godkendt efter 2017 kravene
Noget andre har købt og taget projektrisikoen på
Noget der er egnet til kørsel i DK - herunder proil, vinterforhold, komfort mm.

Franske og Engelske tog skal således konstrueres væsentligt om, hvis de skal køre i DK (nok også derfor Alstom og Bombardier har andre tog til Tyskland end til Frankrig)

Men der er sikkert så mange penge i spil, at alle producenter vil forsøge at spille mere eller mindre tvivlsomme løsninger ind i debatten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak