Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit (Trafikpolitik)
Om det bliver 200 km/t- eller 250 km/t-materiel. Eller om man er nødt til at bide i det sure æble og vælge fra begge hylder.
Hvorfor er det et surt æble? I sidste ende skal skatteyderne og passagerene jo betale.
Tommelfingerreglen for eltog fra udlandet omregnet til Danske behov og priser (uden moms)som jeg har forstået dem:
Togsæt (enkeltdækker) til 300+ km/t (300 pladser): 250 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker)til 250 km/t (300 pladser): 155 mio DKK
Togsæt (dobbeltdækker) til 200 km/t (400 pladser): 100 mio DKK
Lok og dobbeltdækkervogne 160 km/t (500 pladser): 100 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker) til 160 km/t (300 pladser): 80 mio DKK
Togsæt (enkeltdækker) til 160 km/t (100 pladser): 40 mio DKK
Om opdelingen er retfærdig eller helt korrekt kan man sikkert diskutere - opdelingen burde måske mere være efter TSI grænserne på 189 km/t, 190-249 km/t og 250+ km/t, og priserne kan variere efter antal, leverance, teknik og om reservedele, uddannelse og vedligeholdelse indgår.
Hvis der skal fyres penge af på 250 nye tog, så ville jeg da som skatteborger og passager sætte pris på, at man udover standardtog også køber de tog, der passer bedst til behovet. Hvis jeg skal køre mellem Brejning og Taulov, behøver toget ikke være købt for 155 mio DKK med 200 ledige siddepladser. Ligesom jeg da hellere vil sidde ned i lok og dobbeltdækkervogne med 160 km/t mellem Østerport og Ringsted, end stå op i et 200 km/t tog for samme pris
Det er nok ikke en ringe idé med et eksternt opsyn på DSB, så de måske tænker sig om en ekstra gang eller to denne gang