Eltog for 20 mia. kr. i 2025 - ekstra opsyn med DSB - edit (Trafikpolitik)
Jeg ved ikke lige, hvor meget nyt der er i denne artikel:
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6762746/minister-laver-ekstra-opsyn-med-dsb/
Jeg tvivler på, at de 20 mia. kr. skal finansieres via højere billetpriser. Så mon ikke det bliver skatteyderne, der skal betale?
Togfinansiering er vel en løbende udgift på linje med lønomkostninger? Togene bliver leveret og bliver vel og tid afskrevet, dvs. DSB bør da i den løbende drift ligge penge til side til køb af nye tog.
IC4 er finansieret ved, at DSB har optaget statsgaranterede lån. Problemet her er dog, at IC4-togene nok afskrives i værdi hurtigere end lånet bliver tilbagebetalt.
DSB's indtægter er i store træk passagerne og staten, og det er staten der gennem kontrakten bestemmer, hvor nye tog DSB skal køre med. Des nyere des højere kontraktbetaling, det samme er tilfældet med Arriva.