Letbane i Aalborg kan blokere for fritlægning af Østerå (Trafikpolitik)
Jo det har man.
Men tidsmæssigt vil den grundet linieføringen ikke kunne konkurrere med (selv myldretids)busser til Universitets- og sygehusområdet.
ok, 10 km. Det er svært at forstå. Selv med lav hastighed burde det ikke tage mere end 10 minutter.
Og så står man i Gistrup og har mindst 15-20 minutters gang til sit bestemmelsessted.
Til sammenligning har bussen ca. 6 km fra centrum, kører hver 5. minut eller hyppigere og standser 7-8 steder gennem universitetsområdet.
Men det var nu heller ikke som alternativ til bussen, der kommer forbi mange stop, men et alternativ til opgraderingen af bussen til letbane.
Er det ikke det samme? Bortset fra at letbane-planen giver mulighed for fortsat busdrift i samme trace.
For den samme halve milliard kunne man formentlig både elektrificere og renovere Limfjordsbanen.
Skal den kunne bruges med blot tilnærmelsesvis samme kapacitet som busserne er ordet 'renovere' lidt malplaceret. Så skal du sammenligne med en komplet nyanlæggelse af en dobbeltsporet bane, ny bro under motorvej, 2-3 nye vejbroer osv.
Jeg ville nyde det - endnu mere hvis man havde beholdt havnebanen, så der kunne laves en ringbane Aalborg - Aalborg øst - Grønlandshavnen - Rørdal.
Eller havnebanen til Nørresundby C..
Men må erkende, at det ikke har gang på jord..