DSB's samarbejde med Waterfront, rapporten. (Generelt)
Disse selvbestaltede retfærdigheds riddere er en pestilens for mange statslige institutioner og MISBRUGER love og bestemmelser om offentlighed i forvaltningen og aktindsigt. Men da lovene p.t. er indrettede som de er og derfor kan misbruges, koster det samfundet millioner af kroner at besvare, finde, mangfoldigøre, sende svar og akter, som alligevel ikke kan forstås eller bliver bragt uden kontekst. I tusindvis af mandtimer er anvendt de sidste par år for at besvare ”borgerhenvendelser” eller § sp. fra politikere. Men spørgerne bliver ikke straffet for at misbruge statens midler p.g.a. egen dumhed eller manglende sociale antenner, der kan sige stop.
Du har ret - diktatur er altså bare meget lettete - demokrati er og har altid være noget bøvl, specielt for magthaverne...
Loven om offentlighed er måske nok 'bøvlet' for visse statslige institutioner men er også en af grundstene i den demokratiske kontrol med netop disse institutioner !!
Hvis det ikke var for denne lov, så var hverken overbetaling af privathospitaler, tamilsagen eller den råddenskab der har hersket i forsvaret, kommet til offentlighedens kendskab - hvilket nok også ville tilkomme nogen tilpas.
Hvad vil du sætte istedet offentlighedsloven - for du ønsker vel stadig en demokratisk kontrol med 'systemet' ? Hvis man som offentlig ansat synes loven er besværligt, så må man jo skifte job til det private erhvervsliv der ikke er hæmmet af den samme demokratiske kontrol.
NB: Hvordan kan jeg dog udtale mig om det med offentlighed i forvaltning og forbrug af millioner? Jo, kørte som presseansvarlig en lille statslig bix med tusinder af ansatte! Så JEG underskrev også merarbejdstimesedlerne!
Ja - demokratik koster - et valg hvert 4. år er jo heller ikke gratis!!