Nærbane Oksbøl-Esbjerg-Ribe (Trafikpolitik)
Uden at gå nærmere ind i om model 1, 2 eller 3 er den bedste så vil jeg gerne erklære mig helt enig med ThomasTT i forhold til byudviklingen. Provinsen burde have et stationsnærhedsprincip på samme måde som i Hovedstadsområdet, så udviklingen kunne styres hen imod udvikling langs banerne i stedet for langs hoved-/motorvejene. Især tætte boligområder, kontorarbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og andre funktioner med mange tilrejsende burde konsekvent ligge langs banerne.
Desværre har det ikke været normen ret mange steder - Århus f.eks. har udbygget lidt langs Odderbanen, men meget mere andre steder, og på Fyn har man omhyggeligt lagt al udvikling væk fra de to lokalbaner med mange stop man ellers har mod Fredericia og Svendborg. Nu hyler man så fordi man får lukket stationer i landsbyer, hvor der ikke har været udstykket til byggeri de sidste 40 år...
Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Herning, Trekankområdet og flere byer på Sjælland er alle vækstområder, hvor der allerede i dag er en eller anden form for nærbanedrift. Det er bare om at bygge på.