Nærbane Oksbøl-Esbjerg-Ribe (Trafikpolitik)
Drømme er fint at have, og en ny stationer i Esbjerg Øst synes jeg lyder fornuftigt.
Men at bruge 344 mio. kr. på 20-minuttersdrift fra Ribe til Oksbøl synes jeg lyder lidt voldsomt. Sammenlignet med andre baner i Danmark, hvor f.eks. nærbanerne i Aarhus og Aalborg kører med halvtimedrift, så vil jeg mene, at de penge kan bruges bedre andre steder i landet.
Halvtimedrift fra Ribe til Oksbøl kan etableres for 149 mio. kr., en halvering af udgifterne og ikke så meget dårligere resultat. Halvtimedrift fra Ribe til Varde og timedrift videre til Oksbøl koster 102 mio. kr., selvom det svarer til dagens drift. Der er dog behov for højere hastighed og flytning af krydsningen fra Gredstedbro til lidt syd for Bramming pga. hensynet til gennemgående tog til Varde. Dette koster 51 mio. kr. (plus andre 51 mio. kr. til den nye station, et ekstra togsæt). Er det der de penge skal bruges...?
Dertil kommer den lille detalje, at rapporten gentagne gange skriver, at de ikke har taget højde for, at trafikken Esbjerg-Kolding kan konflikte med nærbanen.
Det fremgår af rapporten, at man i udgangspunktet kun vil opgradere med nye signaler på fem af Vestbanens krydsningsstationer. I et af scenarierne skal Varde Vest dog også opgraderes, så må formode, at krydsningssporet her er planlagt nedlagt.