Nye el-tog i 2013, 2014, 2015 og 2016? (Trafikpolitik)
Jeg er mere i tvivl om man kan skaffe 2-3 typer til test i Danmark. Det koster at tilpasse specielt fordi leverandørerne ikke kan være sikker på at få ordnen på resten af serien.
De forskellige leverandører har jo materiel som de præsenterer på messer. Om man kan leje flere til en prøvefase er en anden ting. Forhåbentlig skal man ike ud i at anskaffe 2-3 eksemplarer af noget for at prøve det. Står man med disse enheder bagefter har det vist sig svært at få en ordentlig udnyttelse af det.
Småserier som Litra T, Frichs MY, APO lyn etc har allerede vist disse problemer.
Hvis det man søger er materieltyper der allerede kører i udlandet må man vel kunne nøjes med at iagttage hvordan materiellet klarer driften der. IC4 havde haft de samme probleme ruanset hvor man havde forsøgt at køre med dem. Hvis der så skal laves noget tilpasninger ift til ATC, perronhøjde, andre sæder etc er det jo ikke noget der er store indgreb i materielles funktionalitet i almindelighed.