Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lastbilafgifter syvdobles! (Trafikpolitik)

af KimC, 20/10 2012, 07:21 (4427 dage siden) @ Fysikeren

Nu er eldriften jo rykket nærmere i Danmark, så jeg håber, at vi har lokomotiver i fremtiden. Dertil kommer, at Bombardier har lavet et TRAXX-lokomotiv med hjælpediesel, så man ikke behøver et rangerlokomotiv til at håndtere vognene nå ledningen ikke længere rækker. Nærmest et linje-ellokomotiv med indbygget diesel-rangerlokomotiv. Tager vi CFL i kombination med el til Esbjerg, ville det vel netop fungere godt med vindmølletransporterne :)

Men se engang på havd det er for materiel der bruges til ikke-transittrafikken? Det er noget gammelt afrakket noget. Både DBS og CFL har bedre materiel som de foretrækker at bruge på mere givtige markeder. Uanset hvor mange geniale nye lokomotiver der findes til godstog, vil ikke transitrelateret godstrafik i Danmark ikke kunne financiere nyt materiel.
Ja, bevares, der køres af og til et godstog til Taulov, hvor indholdet læsses over til der hvor det hører hjemme; på lastbiler. Hvis udlandet absolut insisterer på at levere/få leveret pr bane må vi jo konvertere lasten til en transportform der er kompatibel med danske forhold.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak