Uddrag af regeringens lovkatalog (Trafikpolitik)
"Timemodellen forudsætter en opgradering af strækningen Århus-Aalborg til 200 km/t. Opgraderingen kan gennemføres i to deletaper, hvor første deletape er mellem Hobro og Aalborg, som koordineres med signalprojektet til ibrugtagning i 2018."
Så man kan ikke nøjes med hverken 160 km/t eller 180 km/t for den sags skyld. Banen skal simpelthen opgraders til 200 km/t, medmindre man genforhandler aftalen. (At der så i 2018 næppe findes materiel, der kan befare strækningen med 200 km/t er så en helt anden sag).
Grænsebetingelserne er, at turen fra Aarhus til Aalborg maks må tage 55-57 minutter, hvis jeg husker korrekt, eksklusiv stationsophold i Odense og Aarhus. Om toget så spæner afsted halvdelen af vejen og lister resten, er lige meget, bare de 57 minutter er hjemme.
Der har været snak om en ny bane fra Aarhus til Randers, og med en sådan bane, er det vel ikke helt sikkert, at man behøver mere end 160 km/t nord for Hobro, for at nå de 57 minutter.