Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Uddrag af regeringens lovkatalog (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/10 2012, 10:12 (4443 dage siden) @ Michael Deichmann

Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.

Ved du hvad det lige er der yderligere skal gøres for at hæve den de næste 20 km/t? Er vi ude i nogle kurveradier der er for små, så vi taler om sporforlægninger mm?

Nej, jeg ved det ikke; men der er nok en eller anden god teknisk forklaring. Økonomien spiller naturligvis også en rolle. For selv om der er tale om en marginal forskel på 12½ procent rent hastighedsmæssigt, kan de økonomiske marginalomkostninger sagtens være endnu større.

Jeg har kørt på - og langs - strækningen i hele min levetid, og for mig synes den ikke at indbyde større kurvemæssige udfordringer end f.eks. Vejle-Aarhus, hvor hastigheden for særlige togsæt jo er 180 km/t.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Veterantog kalender

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak