Uddrag af regeringens lovkatalog (Trafikpolitik)
Som indfødt aalborgenser og indehaver af www.randers-aalborg.dk ærgrer det, at Hobro-Aalborg kun opgraders til 160 km/t og ikke 180 km/t.
Ved du hvad det lige er der yderligere skal gøres for at hæve den de næste 20 km/t? Er vi ude i nogle kurveradier der er for små, så vi taler om sporforlægninger mm?
Nej, jeg ved det ikke; men der er nok en eller anden god teknisk forklaring. Økonomien spiller naturligvis også en rolle. For selv om der er tale om en marginal forskel på 12½ procent rent hastighedsmæssigt, kan de økonomiske marginalomkostninger sagtens være endnu større.Jeg har kørt på - og langs - strækningen i hele min levetid, og for mig synes den ikke at indbyde større kurvemæssige udfordringer end f.eks. Vejle-Aarhus, hvor hastigheden for særlige togsæt jo er 180 km/t.
Vi må hellere høre fra hestens mule, hvad pokker der sker i den sag. Så jeg har i dag sendt nedenstående til trafikministeren, velvidende at hans svar vil være forfattet af yngste kontorelev i Banedanmark, men kontrolleret hele vejen op gennem systemet, inden svaret ryger afsted.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen