Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen (Trafikpolitik)
Jubeloptimismen og pengerigeligheden i DSB er vist aftaget en del på det seneste ......
Jeg har i min øresnegl fået at vide, at dette indlæg var for overfladisk/indforstået, så jeg vil da gerne uddybe det:
DSB og Midttrafik har (havde) åbenbart indgået en forhåndsaftale om at etablere samdrift Odderbanen/Grenåbanen. Når man ser tilbage (se indlæg længere oppe i tråden), får man ganske rigtig også det indtryk, at man "ovre i København" billigede projektet og fortsatte derfor forhandlingerne - og etableredere aktieselskabet Århus Nærbane. Som en del af aftalen skulle der foretages udbygning af værkstedet i Odder, DSB skulle indkøbe/lease et antal Desiro-togsæt og personalet på Odderbanen skulle overgå til DSB. Alt dette skete, mens der var penge nok i DSB og at man så - min tolkning - en mulighed for at få yderligere fodfæste i området, hvor ellers Arriva har sat sig godt og grundigt på regionaltrafikken. Med i posen fik DSB kørslen (som operatør) på den kommende letbane.
Et eller andet sted i "systemet" var der nogen, der fik øje på, hvad man havde gang i. Hvem der har sagt hvad til hvem, finder man nok aldrig ud af, men projektet blev skrinlagt for en stund. Om det skyldes at man har indset, at sådan noget kan man ikke bare arrangere udenom udbudsregler osv og om der pludselig er opstået problemer som følge af DSBs økonomiske situation - og en ny ledelses syn på hvad der er god hhv dårlig forretning - får vi nok aldrig at vide. Men måske - hvem ved - findes der alligevel en løsning, f eks (mit helt eget bud) at Midttrafik/Midtjyske Jernbaner selv indlejer et antal Desiro-tog som kan indgå i en pulje; det får vi at se på et tidspunkt.
Men letbanen er på vej og måske man blot siger, at det ikke kan betale sig at gøre noget som helst, før den er etableret. Og Y-togene kan sikkert godt holde et par år mere.
--
Svend