Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen (Trafikpolitik)
Inden verden gik helt af lave, var det stationsbestyreren som - enten med nogle retningslnjer eller ved brug af almindelig sund fornuft - besluttede, hvornår der skulle stilles udkørsel for et tog, der havde forbidelse fra et andet. I dag er beslutningen om at vente overladt til operatørerne og det er nærmest umuligt at overskue for hele landets vedkommende. At der også fokuseres mere på regularitet/rettidighed end på service overfor kunder, der er så uheldige at befinde sig i et tog der alligevel er blevet lidt forsinket, gør ikke sagen bedre.
En løsning i det aktuelle tilfælde kunne være, at kommandoposten i Aarhus, efter ønske fra DSB og Odderbanen/Midtjyske Jernbaner, sørger for at afvente forbindelse fra tilslutningstog og ikke stille signal, før passagererne er steget om.
Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?
Ja,det er de,eller var i hvert fald, Svend. Men "tredelingen" af ansvarsområdet komplicerer en løsning, som burde ligge snublende nær. Du rammer præcist problemstillingen.
Bedste hilsener
Ove Nygaard
stadigvæk meget fhv