Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Samdrift på Grenåbanen og Odderbanen (Trafikpolitik)

af Ove Nygaard, 11/2 2012, 17:27 (4678 dage siden) @ Svend

Inden verden gik helt af lave, var det stationsbestyreren som - enten med nogle retningslnjer eller ved brug af almindelig sund fornuft - besluttede, hvornår der skulle stilles udkørsel for et tog, der havde forbidelse fra et andet. I dag er beslutningen om at vente overladt til operatørerne og det er nærmest umuligt at overskue for hele landets vedkommende. At der også fokuseres mere på regularitet/rettidighed end på service overfor kunder, der er så uheldige at befinde sig i et tog der alligevel er blevet lidt forsinket, gør ikke sagen bedre.

En løsning i det aktuelle tilfælde kunne være, at kommandoposten i Aarhus, efter ønske fra DSB og Odderbanen/Midtjyske Jernbaner, sørger for at afvente forbindelse fra tilslutningstog og ikke stille signal, før passagererne er steget om.

Gad vide om de to jernbaneselskaber i det hele taget er klar over problemet (vi er tilbage ved den synlige ledelse)?

Ja,det er de,eller var i hvert fald, Svend. :-| Men "tredelingen" af ansvarsområdet komplicerer en løsning, som burde ligge snublende nær. Du rammer præcist problemstillingen.

Bedste hilsener

Ove Nygaard
stadigvæk meget fhv


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak