Signaler i Taastrup: "Stationsblok" - flere oplysninger (Billedegætterier)
Vi er måske helt derude hvor de fleste er stået af, men alligevel vil jeg komme med en opdatering på dette - for enkelte - meget interessante og specielle emne:
Mellem Taastrup og Glostrup og mellem Taastrup og Hedehusene fik man etableret et ekstra blokafsnit (på en strækning med manuel linjeblok) ved at etablere bloksignaler som - helt specielt - ikke blev betjent af en blokpasser på stedet, men fra Tåstrup station.
Udkørselssignalerne i Taastrup var i afhængighed af den automatiske blok (fra U-signal til bloksignal) således, at signalet kun kunne vise ”kør,” hvis sporisolationen var ubesat.
Bloksignalerne var navngivet:
Bloksignal Taastrup øst mod Vridsløselille
og
Bloksignal Taastrup Vest mod Kraghave
Såvel U- som bloksignaler blev betjent fra centralapparatet i Taastrup og I-, U- og bloksignaler var armsignaler. Bloksignaler havde 2-begrebs fremskudt signal, daglyssignal. Bloksignalerne var i afhængighed af den manuelle linieblok.
--
Svend