Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Signaler i Taastrup: "Stationsblok" - flere oplysninger (Billedegætterier)

af Svend, 16/3 2012, 19:50 (4641 dage siden) @ Svend

Vi er måske helt derude hvor de fleste er stået af, men alligevel vil jeg komme med en opdatering på dette - for enkelte - meget interessante og specielle emne:

Mellem Taastrup og Glostrup og mellem Taastrup og Hedehusene fik man etableret et ekstra blokafsnit (på en strækning med manuel linjeblok) ved at etablere bloksignaler som - helt specielt - ikke blev betjent af en blokpasser på stedet, men fra Tåstrup station.

Udkørselssignalerne i Taastrup var i afhængighed af den automatiske blok (fra U-signal til bloksignal) således, at signalet kun kunne vise ”kør,” hvis sporisolationen var ubesat.

Bloksignalerne var navngivet:
Bloksignal Taastrup øst mod Vridsløselille
og
Bloksignal Taastrup Vest mod Kraghave

Såvel U- som bloksignaler blev betjent fra centralapparatet i Taastrup og I-, U- og bloksignaler var armsignaler. Bloksignaler havde 2-begrebs fremskudt signal, daglyssignal. Bloksignalerne var i afhængighed af den manuelle linieblok.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak