En rejse med Stanniolekspressen (Generelt)
Hmmm superkort Teetog i intercity udgave, jeg kan svagt huske at jeg læste om det i blickpunkt, et blad tyske forbundsbaner udgav, skrev meget om nye tiltag hos DB, det var jo et forsøg med gasturbine, og i tilfælde af nedbrud havde man en almindelig motorvogn med så de kunne komme hjem
forholdsvis hurtigt. Blev vist aldrig nogen succes, syntes der var noget om der var mange nedbrud af den ene eller anden art. Vistnok blev den franske udgave af et gasturbinetog RGP mere driftsikker. Altså dieselmotoren kørte toget op til en vis hastighed var det 120 km/t og så satte man gasturbinen til og trak den op til (hvor det var muligt) 160 km/t kørte vist på blandt andet en rute Paris-Normandiet.Supergodt Georg, af en eller anden grund har jeg ikke nogen billeder fra Tyskland af deres VT 601 eller hvad de kom til at hedde. Jeg var faktisk kun el fan dengang så et dieseltog var ikke min favorit, men fint at vise dette tog med flere billeder.
Med venlig hilsen
Bent Jensen
Gadstrup
De oprindelige TGV skulle også have været med turbine motor. Der kom dog en oliekrise i vejen, så de blev elektriske i stedet.
I dag kan man vel være glad for, at de skiftede dengang. TGV klarede sig nu udemærket med forlængerledninger i stedet.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK