En rejse med Stanniolekspressen (Generelt)
Spørgsmålet er faktisk, om ikke også b-vogne og MY/MX havde været for energislugende?
Jeg tror, det bedste faktisk ville have været, om de fik letbyggede motorvogne á daddelæsker, MR-tog eller Y-tog. Det kuriøse er vel så bare, at engangsbeløbet for sættene i så fald ville være højere end MA-flåden, der jo var symbolsk lav. Men det indhentede jo så banen i sidste ende, da driftomkostningerne blev abnorme.
MA havde visse fordele, hvis visionen om LKR var blevet ført ud i livet. De private LKR-skinner lå spredt rundt i Lubus-regionen. Så det var meningen at MA skulle have kørt med høj hastighed mellem de små baner på PKP's skinner (For de uindviede: De Polske Statsbaner), og som lokaltog på de små baner. Ja, stort set en polsk mini-udgave af den danske lyntogsdrift. Men det blev aldrig sådan, da PKP modsatte sig enhver tilnærmelse til private operatører på deres skinnenet. Det endte så med, at MA stille og roligt kunne liste rundt med mellem 10 og 50 km/t (Kender ikke de eksakte hastigheder), og gurgle litervis af brændolie i sig. Og de 200 km/t, som man opnåede på de polske prøvekørsler, blev aldrig ført ud i driften.
Jeg er ganske overbevist om at MA-lynene var medvirkende til at slå banen ihjel.
Danijel