7-11 fakta og konsekvenser (Generelt)
Et problem er om man overhovedet kan få billet. Et andet problem der også skræmmer folk væk er hvis man henvender sig i kiosken og beder om en billet der eller der hen og betaler og kører. Når så den billet eller sågalt månedskort! ikke er korrekt og den rejsende møder en togervisor eller metrosteward så har vi virkelig balladen!
Er det så en rejsende, der kun tager toget en gang om året når bilen er i stykker eller når man skal til familiefest med druk så har vi også jaget en mulig kunde helt ud af butikken. Plus alle dem, der får fortalt om oplevelsen bagefter...
DSB's forretningskoncept bygger i højere og højere grad på kunder der rejser ofte og kan klare dem selv - specielt pendlere med månedskort, hvilket prissætningen med det nye rejsekort afspejler kraftigt - DSB ejer jo også over 50% af dette kulsejlede IT-projekt.
Andre kunder der ikke rejser så ofte eller skal have vejledning til rejsen, ser man helst forsvinde ud af butikken, hvilket nok skal lykkedes med den nye strategi, hvor det at købe billet i sig selv kan blive en opgave, hvis den rejsende ikke kan benytte internet eller automaten - der sørme lejlighedsvis også virker.
I dag kan man så i JP læse om det nye tiltage i DSB strategi om at omdanne Danmarks største transportselskabet til en detailhandel :)
http://fpn.dk/digitalt/mobil/article2680755.ece
I artikel fortælle salgsdirektør Niklas Marschall (ham med reklame TV i S-tog) om tiltaget - sjovt nok er der råd til at udvikle sådanne koncepter, men der er ikke længere penge til at understøtte kerneområdet - salg af billeter.