7-11 fakta (Generelt)
Nu skal vi lige have helt på plads:
7-Eleven butikkerne i Skandinavien drives på franchise basis. Det er Reitan Servicehandel der står bag 7-Eleven i Danmark, Sverige og Norge samt Rema 1000, Narvesen i Norge, Pressbyrån i Sverige og en række andre kæder i vores to nabolande.
Kort & Godt A/S underskrev i 2010 en masterfranchise aftale med Reitan om at Kort & Godt franchiser alle DSB 7-Eleven butikkerne. (Altså ikke den på Kystbanen)
Kort & Godt A/S er 100% ejet af DSB.
Medarbejderne er stadig ansat i Kort & Godt A/S som før, og det er de samme medarbejdere som det var da der stod Kort & Godt over døren.
Der gives ingen uddannelse i billetter til nyansatte medarbejdere i Kort & Godt A/S. Det skal læres i butikken fra det øvrige personale, hvis de har konpetencerne eller tiden.
Bruttoavanceprocenten på DSB billetter og klippekort er på niveau med tobak, mens den største udgift til en kop kaffe er selve kruset. Derfor er de fleste butikker mere interesseret i at sælge en kop kaffe på 10 sekunder, end en DSB billet på 5 minutter med samme tal på bundlinjen.
Det er Reitan der har ombygget butikkerne, og stiller kasser til rådighed. Disse kasser er jo selvfølgelig ikke designet til at kunne rumme DSB's billetsoftware - ROSA, og implementeringen af den i systemet er mildest talt ringe, og giver mange begrænsninger i billetsalg.
Fx. kan rejseplaner ikke printes ud, mailen skal tjekkes manuelt gennem et par menuer, hvor man førhen fik en pop-up om når der var en ny mail med fx. driftsforstyrrelser.
Jeg havde en kunde i går der ville have en billet til Berlin, men da man ikke kan tilgå Deutsche Bahn, eller ÖBB's rejseplaner fra kassen, kunne det ikke lade sig gøre at finde tognumre og han måtte ringe til DSB Rejsebureau.