Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Wagons-Lits vogne type WL, WP og WR (Generelt)

af Steff, 2/2 2012, 22:28 (4764 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Godaften Carsten!

Først, tusind tak for din opmærksomhed. Ja, det var jo en skandale, at de gode mennesker ikke kendte til vores CIWL sove- og spisevogne i Danmark. Men, bl.a. p.b.a. denne liste blev disse to ”Societys” herunder kontaktet:

http://www.irps-wl.org.uk/irpslatest.shtml og http://www.thepullmansociety.org.uk/

Det er sidstnævnte, der udgiver den omtalte liste, der er fra efteråret 2011 og Terry Bye, som er ansvarlig for listen, er blevet ”behørigt” udstyret med de ”nødvendige” informationer. Og i sidste nummer - 4/2011 - af ”Pullman and CIWL news”, var begge vogne blevet optaget og sovevognen nr. 3929 oven i købet med flere billeder og tekst.
Jeg ved ikke om jeg skal sige ”desværre” til dit ene nummer som 4071 i stedet for 3929. Men nu HAR vi jo fået to tidstypiske repræsentanter for både en spise- som en sovevogn, selvom jeg synes, at det kunne have været – en personlig mening – måske historisk mere interessant med WR 4071 i stedet for WR 4247. Men den blev jo ophugget ret tidligt efter den forlod Danmark i 1962. Så den var jo faktisk heller ikke en option. Men så er WR 4247 til gengæld absolut heller ikke en dårlig repræsentant for spisevogne anvendt i Danmark, da den faktisk kørte fra 1949 og frem til 1963. Men WR 4071 var den første rigtige stål spisevogn i Danmark og anvendt herhjemme fra 1938. Og så var den ovenikøbet en ombygget tidligere Pullman uden køkken type Fleche d´Or.
De ovennævnte societys er guldgrupper for samlere eller personer, der interesserer sig for disse emner og i the ”CIWL CAR OWNERS CLUB” (mit personlige absolut ikke officielle udtryk for personer, firmaer, museer, klubber og andet, der har en eller flere CIWL vogne i størrelse 1:1) kan man få kontakt, råd og vejledning mv. i bl.a. forbindelse med restaurering af en sådanne ”tingest”. Det er således bl.a. hér man råber om hjælp; ”er der nogen, der lige har en kedel for meget til en Aytre vogn fra 1935 liggende, min er tæret og det skal være den med en diameter på 90 cm.” eller ”jeg mangler lige en tegning med de elektriske ledningsføringer for ventilatorerne i type Y II vogne for Tyrkiet”. Og over hundrede af personer i hele Europa hjælper med GRATIS og uden modydelser. Det hele er jo for et godt formål, at bevare vores jernbanehistoriske arv – her CIWL vogne – for eftertiden.
Og så er det ikke blevet nemmere efter at CIWL som organisation er blevet nedlagt, deres arkiver overgået til bl.a. SNCF, reservedele solgt til skrothandlere, samt alle effekter mv. fra hovedkontoret i Paris solgt på auktion. Det vil sige, det der var tilbage er spredt over hele Europa og de få ansatte, der havde indflydelse er pensionerede eller måske døde. Så Danmarks Jernbanemuseum var ude i allersidste øjeblik for at redde stumper. Men har nu kontakterne.
Så hvis nogen her på Forum lige mangler et par kvadratmeter Art Deco paneler i indlagt ædeltræ og planslebne spejle med sandblæste figurer til en Pullman type Cote d´Azur eller sovevogn type LX 16, et par lamper til en ” WR Presidentielle”, lænestole til en WSP type Etoile Du Nord eller nogle CIWL plakater tegnet af Casandra, så si´ bare til, jeg skal nok hjælpe med kontakten.
Men tilbage til virkeligheden, tak Carsten endnu engang og listerne er blevet ajourført de rette steder.
[image]
CIWL WR nr. 4247 ”fabriksny” og endnu med våd maling i Ostende, bemærk der mangler et våbenskjold, der er UIC litrering og hvide markeringer på bogierne (for at kunne konstatere brud). Alle disse ting blev efter ankomst til Odense bragt i korrekt stand. Tænk sig hvilken flot model der kunne blive af denne spisevogn - SØNDERSØ!

NB: Om lidt over en uge åbner der en særudstilling på Danmarks jernbanemuseum i Odense om netop CIWL, et besøg værd ikke sandt?

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak