Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status. (Generelt)

af Steff, 6/7 2011, 16:13 (4976 dage siden) @ Steff

Selv på en varm onsdag formiddag bliver der arbejdet i vognhallen på Centralværkstedet i København. Museumstog er ved at flytte ”fra den ene side” – en kærkommen lejlighed til at få talt stumper op. Samtidig hermed bliver der arbejdet på sovevogn nr. 3929, den skulle gerne være færdig næste år i august. Vognen påregnes at blive i ”udstillings- og køreklar stand”. Men den skal nok ikke køre med betalende sovende gæster.
Siderne er taget af og vognen er nu næsten renset af for asbest. Der er påsat nye vanger under sidebeklædningen og vindueskasserne er ved at blive fornyet. Der er også dukket ubehageligheder op i form af rust, der efterhånden enten bliver skiftet eller udbedret. Specielt omkring gavlen med kulkassen er der rust. Men også tæringer ved døre er fundet. Apteringen har løbende været vedligeholdt og det forventes ikke at skulle give de store opgaver – håber man!
Vognen har fået taget sin kedel ud på et tidspunkt og der er nu kun den gennemgående varmeledmning.
Bogierne har været sendt til sandblæsning, er blevet grundet og malet, Hjulene er til afdrejning. Bremsetøj mv. var virksomme ved overtagelsen, men er nu fuldstændig afmonterede, adskilte og sendt til revision. Bogierne er også blevet udskiftede på et tidspunkt, da den ikke har de bogier under, som den f.eks. er fotograferet med i begyndelsen af 1950´erne. Bogierne er typiske CIWL svanehalsbogier, meget solide og vedholdte, fremstillet 1948/49.

[image]
De ene af de to nyreviderede bogier, dog mangler hjulene, men det haster jo ikke.
[image]
Gavlen hvor den tidligere varmekedel var monteret samt kulkassen, en del ubehagelig rust, men det udbedres.
[image]
Gavlen modsat kontor, gangside. På dørgavlen – højre side øverst – kan det tydeligt ses, at den af ”flad”. Det er hér museet håber på hjælp i form af billeder eller tegninger, således at man kan genskabe de ”lyskasser” der engang var monterede dér.
[image]
Kupéside. De grundede kasser er ”vandkasserne” for vinduerne. Under disse ses en helt udskiftet vange under sidebeklædningen.

Foruden sovevognen, har værkstedet ”fået” museumstog IC-stamme med det røde B-vognsmateriel. Det stod før i Randers, men er blevet ”byttet” med 3-vogns lyntoget, der nu skal have monteret ATC og prøvekøres herfra.
Sidst arbejdes der også på en nærtrafikvogn litra Bn, der skal føres så godt som lade det sig gørligt tilbage til leveringstidspunktet i begyndelsen af 1970´erne. Det vil sige, at vognen skal males vinrød og have ”1. generations” computorlitrering, et godt alternativ til al det røde IC-materiel.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak