Jernbanemuseet søger hjælp til sovevognsprojektet, status. (Generelt)
Hej UTJ, Jens (og sikkert flere).
Der er for mig ingen tvivl om, at den første levering af Bn-vogne var malet ”DSB nr. 1 Rød 1929” på vognsiderne, undervogn sort og taget DSB nr. 82 Gråbrun 1935. Beskriftningen gul i DIN 1461 format og med krone og centreret (se billede i ”P-vogn hist” side 93, nederst m.h.t. beskriftning).
Det er i hvert tilfælde det officielt opgivne af Mask og i.h.t. Jens Nielsens manual. Det vi så er ved at diskutere er jo ”religion”, altså hvordan opfatter vi farven og svare den til RAL 8019. Og det synes jeg vi skal tage på den private mail eller ring (har fået slettet dit tlf. nr., er hjemme).
Ad bogier.
Hej Peter.
Bogierne var begge (WL og de nittede DSB litra CA-serievogne) i princippet af den amerikanske Pensylvania- eller svanehals-type.
De danske bogier var 3 meter og nittede, mens WL bogien er støbestål og med de bærende underste dele i udskåret næsten 35 mm rammeplade og dobbelte. Akselafstand 2,5 m.
Generelt var mange bogietyper efter amerikansk inspiration, selvom de måske hed noget andet.
Men godt set.
Ja, jeg glæder mig også til at se vognene færdige (vi skal lige have en tagfarve på plads !!).
Fortsat god aften
Steff
--
Steffen Dresler