Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sovevognsprojektet, status pr. 21. september 2011. (Generelt)

af Steff, 22/9 2011, 22:03 (4897 dage siden) @ Steff

Status, Jernbanemuseets sovevogn pr. 21. september 2011.

Så er man kommet så langt på værkstedet, at alt asbest-arbejde – bortset fra en lem – er forskriftsmæssigt fjernet. Kasserne under vinduerne er repareret, nye underste dele monteret. Derefter er der påsat nye plader på siderne og hoveder slebet ned.
Gavlene er nu prioritet og de har det ikke helt så godt når malingen er kommet af. Men ved hjælp af arbejdsstøtte fra dampremisen i Roskilde med profiler, er dette arbejde stærkt fremadgående i den ”varme” ende hvor kedlen sad. Endvidere er der bukket metal til kulkasserne. Så arbejdet skrider fremad jf. planerne.
Museet søger efter mindre reservedele i bl.a. udlandet, således at ”end-state” bliver så nøjagtig som muligt i 1949/1950 udseende.
Herunder billeder.
[image]
Siderne har nu fået monteret sidepladerne under brystningslisten (vinduerne) og de er slebet plane. Masser af slibe- og poleringsarbejde forestår dog når tid kommer til maling.
[image]
Den ”varme ende” af sovevognen. Kedlen var udbygget ved købet, så en ”ny” kedel påtænkes muligvis anskaffet. Den skal dog ikke sættes i drift, men kunne vises frem, så man kan se hvordan vognen var selvforsynende. Gavlen var flere steder godt tæret, men nye paneler og lister er fremstillet og under montage.
[image]
Det samme gælder for de nye kulkasser. Denne ende skal også have en lejder.
[image]Hjulene afdrejet og ankommet til vognværkstedet. Så i princippet kan vognen stå på egne afdrejede hjul og reviderede bogier.

Bn vognen ved siden af er ved at få nedslebet trin, da de skal galvaniseres. Mere om denne vogn på et andet tidspunkt.

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak