Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Måske Metro til Nordhavn (Trafikpolitik)

af Svend, 1/2 2012, 23:08 (4688 dage siden) @ Fysikeren
redigeret af Svend, 1/2 2012, 23:29

Jeg kan (heller ikke) få øje på, hvad det er for et transportbehov Metroen til Nordhavn dækker, som ikke allerede er dækket af S-toget. Og hvor mange er det lige der skal rejse fra Frederiksberg til Orientkaj? Hvis man skal skifte fra S-toget til Metroen (mange kommer jo trods alt fra områder udenfor København/Frederiksberg) for at køre det sidste stykke vej fra Nordhavn til Orientkaj, er det vist hurtigere at gå.

At tro at anlæg af denne metro vil medføre at flere tager toget (S-tog/Metro), når de kommer nordfra, er helt hen i vejret. Tværtimod vil anlægget af den nye forbindelsesvej "Nordhavnsvejen" fra Lyngbymotorvejen nærmest direkte til det samme område betyde, at det vil blive mere attraktivt at køre i bil.

Men jeg vil medgive, at Metroen får en berettigelse, når den engang skal forlænges til det nye enorme boligområde, der vil komme længere ude på opgravet jord fra fra Metrobyggeriet (Øresund bliver mindre og mindre).

Metrolinjerne dækker primært lokale transportbehov i København/Frederiksberg, altså rejser fra en bydel til en anden. Eneste undtagelse er linjen til/fra Vanløse som giver en hurtigere forbindelse direkte fra Frederikssundbanen til Frederiksberg og Kongens Nytorv/Christianshavn, forøvrigt der hvor der i sin tid var planlagt S-bane. Ærgerligt at det ikke blev en S-bane i stedet, så passagererne kunne have undgået at skifte i Vanløse :-(

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak