Måske Metro til Nordhavn (Trafikpolitik)
Ret beset er Ørestadsbanen som nævnt bygget med henblik på nybyggeriet i Ørestad. At designerboligerne her så ikke sælger så godt og dyrt som håbet er så en anden side af sagen. Men til gengæld fylder Fields og Bella Center togene, så for metroen går regnestykket nok op alligevel.
Østamagerbanen er genbrug af Amagerbanen, der betjente et område, der var under omdannelse fra industrikvarter til boligområde. Mens Frederiksbergbanen var en gammel baneknast, der var blevet til overs for adskillige år siden. Fælles for alle tre grene er dog, at de tidligere har indgået i planer om tunnelbaner/bybaner/hurtigsporveje.
Amagerbrogade forekommer måske ved første øjekast oplagt til en metro. Men sandheden er, at mange af de høje huse er koncentreret i et bælte langs gaden, når man kommer syd for det egentlige Amagerbro. Man skal ikke ret langt ud til siden, før man kommer til kilometer efter kilometer med parcelhuse. Masser af mennesker men spredt udover et alt for stort område til at kunne betjenes effektivt.
Cityringen er til gengæld planlagt efter, hvor der var det største passagerpotentiale. Læs: hvor er der områder, hvor der er langt til nærmeste station. Frederiksberg Kommune har dog sendt den via deres bymidte i stedet for via Forum som planlagt - det er nemlig en udkant set i deres øjne.
Hvor passagerne så faktisk er i øjeblikket, og hvor de skal hen er derimod ikke noget, der bekymrer hverken Metroselskabet eller politikerne...
Med venlige planlæggende hilsner
Leif Jørgensen