Måske Metro til Nordhavn (Trafikpolitik)
At afgreningskammeret på Nørreport blev droppet har ikke noget med Nordhavnsmetroen at gøre. Derimod skyldtes det, at Ritt Bjerregaards ide om billige boliger på Kløvermarken (heldigvis) blev droppet, hvorved man glip af indtægter her. Så var det nærliggende at kompensere ved at spare et afgreningskammer væk, som ingen vidste om der nogensinde ville blive brug for.
Københavns trafikhistorie er fuld af forliste projekter og planer, der blev på papiret. Søringen, Saltholmlufthavn, Lundtoftebanen og tunnelbaner i alle retninger er blot få eksempler. Risikoen for at det kunne gå en metro under Frederikssundsvej på samme måde var til at få øje på.
Men Metroselskabets planlæggere har ikke ligget på den lade side af den grund. Og når nu politikerne vil omdanne Nordhavnen til boliger, ja så er det jo fristende at koble sig på der og byde sig til, nu man alligevel er ved at grave. På den måde kan man gentage manøvren fra Ørestad, så man er klar med kollektiv trafik, når folk flytter ind.
Med venlige Nordhavn-hilsner
Leif Jørgensen
Det er vel meningen at nordhavnsprojektet skal være nærmest selvfinansieret, da det er samme selskab der bygger metro, som sælger havnearealerne som byggegrunde - By og Havn.
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK