Måske Metro til Nordhavn (Trafikpolitik)
Intet nyt: metroen er transport for de rige: De nuværende Amagergrene skal bringe beboerne fra de dyre designerlejligheder i Ørestaden og dem fra de solide, gamle villakvarterer ved Amagerstrand ind til Magasin du Nord. Når cityringen er færdig har Frederiksberg 4 metrostationer og Vesterbro en. Danmarks to mest benyttede buslinier, 5A og 350S oser stadig op og ned ad Amager- og Nørrebrogade, hvor de mange mennesker bor. Er jeg fordomsfuld?
Ja og nej. Amagermetroens linjeføring har vel lige så meget at gøre med, at det var billigt. Den med lufthavnen gå jo oven på den gamle Amagerbane, mens den anden jo er bygget før der var bebygget (ligesom man overvejer på Nordhavnen).
Så vil ikke umiddelbart kritiserer den eksisterende metro, og cityringen vil trods alt betjene Nørrebro ret fornuftigt. Men en banebetjening langs de fire brogader, især Nørre og Amager, ville være dejligt. Måske som to letbaner i et X ud fra byens med skæring på Kongens Nytorv?