Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

P 917 prøvetog (foto) (Generelt)

af Steff, 22/11 2011, 10:28 (4752 dage siden) @ re20000

Kære Nold med sikkert flere!

Tilsyneladende var kun et P lokomotiv sikret en fremtid ved DSB, nemlig P nr. 931, der var henstillet i Lunderskov. Dette lokomotiv var reserveret Jernbanemuseet i Odense. I 1962 blev det sendt til Værkstedet i Aarhus for at blive klargjort til sit fremtidige virke som udstillingslokomotiv. Men da jernbanejubilæet i 1972 nærmede sig, fandt man ud af, at man faktisk ikke havde råd til ikke også at bevare et kørende lokomotiv. Hvad var så nærmere end at tage nr. P 917, der stod i remisen i Næstved. Imidlertid var dets kedel nr. 1931 ikke i en god stand, så hvis det skulle ud at køre, måtte man finde en brugbar P-kedel. Disse var jo ikke ligefrem i overtal på DSB's værksteder. Indledningsvis kom redningen fra P nr. 927, et udrangeret lokomotiv, der stod i en sørgelig forfatning på "lokomotivkirkegården" ved Skanderborg. Kedlen på dette lokomotiv var revideret i 1953. Men også P nr. 925, der var hensat urepareret i Skanderborg og i 1958 udrangeret og ført til Langaa, blev genstand for en undersøgelse. Kedlen herfra stammede fra P nr. 915 og var bleven revideret i 1954.
Da den var den sidst reviderede, blev den herefter godkendt til nr. 917s ny kedel. Den 24-04-1972 kørte 917 ud fra Værkstedet i Aarhus, og man kørte en tur ud til Ringgadebroen og tilbage.
Den 26-04-1972 kørtes prøvetur til Randers med følgende oprangering: Nr. 917-Cls 716-B 052 og BDh 278, nok ikke den flotteste oprangering, men sikkert det man kunne finde på risten. Lokomotivet blev herefter sat i drift og indgik igen i Driftsmaterielfortegnelsen hos DSB ved det daværende DSB Damp, nu DSB museumstog.

Men alt dette og meget, meget mere kan du læse om i den nye bog ”DSB litra P og PR, fra Atlantic til Pacific", ISBN 978-87-99-2594-5-8, der udkommer i denne uge fra Lokomotivets forlag:-) .

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak