Storstrømsbroen - med to jernbanespor (Trafikpolitik)
Nu er det vel ikke en naturlov, at der i al evighed skal være ét jernbanespor og to vejbaner på Storstrømsbroen?
Hvis ellers broen er bred nok til det og den grundlæggende konstruktion ikke er til hinder for det, kunne man vel udstyre broen med to jernbanespor og lade vejtrafikken, der jo har en fin Farøbro lige ved siden af, nøjes med én vejbane, der så med lidt lysregulering måtte afvikle trafikken.
Naturligvist alt afhængigt af, at broen i bund og grund er sund.
Hvis ikke der er noget "ingeniørmæssigt" til hinder for ovenstående, er der vel ene og alene tale om trafikpolitik?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kære Knægt.
Det er faktisk en "Omvendt Lillebæltsbro-løsning", du her bringer "på banen": Før den "nye" Lillebæltsbro blev bygget, blev det "seriøst" overvejet, hvorvidt man kunne inddrage det ene spor på den "gamle" Lillebæltsbro og udvide den med et spor mere til vejtrafikken, ligesom man ville hænge "vinger" på sydsiden, så vejtrafikken fik en 4-sporet vej. Også den gang "fattedes riget penge", og "kloge folk", som der også den gang var mange af, havde tit lagt mærke til, at der sjældent var mere end ét tog ad gangen på vej over Lillebæltsbroen, og derfor sjældent nogen "modkørende" tog. Det blev dog til en ny Lillebæltsbro, som allerede nu er gammel i gårde, så gammel, at man drøfter en dublering eller tunnelløsning. "Men riget fattes jo stadigvæk penge", så det...
Kærlig hilsen
Ove
GH