Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

VGJ/DSB Grejsdal Station (2 postkort m.v. og ??) (Generelt)

af Niels Munch, 4/11 2011, 23:43 (4769 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Ja, billedet overlader os til nogen formodning. Imidlertid hæfter jeg mig ved, at barrierepladen ikke flugter med førerhusets nedre kant (som på G og J). Så jeg nærmer mig nu A eller uombygget K, men med størst mistanke på A, også fordi:

I Tommy's database står nemlig bl.a. om litra A: "Som det ses var A-maskinerne travlt beskæftiget på strækningen mellem Århus Østbanegård og Grenaa, ligesom de fra 1914 også kom til at køre på den nye statsbanestrækning mellem Vejle og Herning. Oprindeligt var delstrækningen mellem Vejle og Give anlagt som privatbane, men da Statsbanerne den 1. januar 1914 indviede Give-Herning overtog man samtidigt den tidligere privatbane. Fra starten blev A-maskinerne indsat i persontog, mens godstrafikken blev varetaget af G-maskinerne."

Den "fede" kedel og den høje tender kan måske tilskrives billedforvrængning?

.....

Også litra J har jo kørt på banen, og som påskønnelse af den iver, I lægger for dagen i denne opgave, følger dette:

[image]
J nr. 1 i Brande remise, 02.07.1964 (nm).

Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak