Slut med godstog til Grenaa om dagen (Trafikpolitik)
Jeg undrer mig egentlig lidt over hvad planerne konkret går ud på.
Som jeg har forstået det, så laves der letbane fra Odder til Aarhus H på den nuværende Odderbane, derfra kører den på ny letbane til Lystrup, og herfra på Grenaabanen til Hornslet.
På denne strækning vil der kører, alt efter delstrækning, tog ned til hver femte minut.
Tilbage er der den "gamle" Grenaabane fra Aarhus H til Lystrup og videre mod Grenaa. Her skal der kører en form for tog fra Aarhus H til Grenaa, men kan ikke finde informationer om, om det bliver letbane eller mere traditionelle tog, men frekvensen er timedrift.
Med dette blive godstog blive et problem mellem Lystrup og Hornslet, da der her måske skal køre op til to letbanetog og et Grenaatog pr. time, såvidt jeg kommer frem til. Dette giver nok problemer med godstog.
En ting mere: Letbanen betyder vel at spor 6 og 7 på Aarhus H frigives til tog mod nord og syd (og evt. Grenaatog), idet nyt spor 0 sammen med spor 1 går til letbanen. Dvs. en udvidelse af kapaciteten på Aarhus H.
Lars