Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Enstrenget net (Generelt)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/10 2011, 23:14 (4783 dage siden) @ martin

Man kunne godt læsse en Gs vogn på en vogn bjørn og med 15 km/t køre af sted af en ufattelig omvej pga el ledninger broer gade lygter mm, nu læsser man som en sviske en MEer og drøner afsted med 60 Km/t den derekte vej da akseltrykket er mindre...

Nja, både-og. Vognmændene fik jo for en del år siden lov til at øge akseltrykket med 10 eller 15 % (husker ikke det præcise tal), men det var muligvis langt hen ad vejen blot en lovliggørelse af det, som allerede skete "derude".
Så nu kan de selvsamme jo bare køre med endnu større overlæs end før, for den samme bødetakst.
Resultatet kunne jo allerede ses dengang - og vel især nu - på vores veje, hvor sporkøring hører til dagens (u)orden og ligeledes større rystelser i omkringliggende huse.
Og at give tilladelse til modulvogn"tog" er blot endnu en konkurrenceforvridning og leflen for transport med den allerlaveste fællesnævner, nemlig gummihjul og asfalt.
At disse op til 60 tons modulvogntog også kører på veje, hvor de absolut ikke hører hjemme (se hvor de må køre på Vejdirektoratets hjemmeside), f.eks. mellem Frederikshavn og Hjørring, gør heller ikke tingene bedre. Og hvem kontrollerer lige dét ?. Og hvor skulle den ukrainske chauffør i den danskejede lastbil med tyske nummerplader jo også lige vide dét fra ?
Lastbiltrafik er ren Wild West.
Suk!

Men tilbage til emnet: Der har i flere omgange gennem årene været talt om et 2. spor på Vendysselbanen, på strækningen mellem Lindholm og Frederikshavn - men uden at det nogensinde er blevet til noget.
Der er ellers plads til et ekstra spor på det meste af strækningen, og nogle af broerne er brede nok til to spor - og så havde vi været fri for en nedlukning af trafikken ved sporarbejde, hvilket jo bliver tilfældet i næsten 5 måneder næste år.
Og elektrificering til Frederikshavn... hmmm, nu må vi se, om det bliver i vores tid!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak