Slutsignaler på skinnebusser (Generelt)
Hvis jeg i min ungdom har fattet lidt af dette rigtigt, er det for det første et spørgsmål om privatbanens berøring med DSB, -om der var tale om i den enkleste form blot at luske indenfor på en DSB-station som endestation, eller der i egentlig grad var tale om kørsel på en DSB-strækning.
Desuden et spørgsmål om, hvordan den lokale ledelse på de berørte DSB-stationer så det. På Odderbanen, hvor jeg trådte mine barnesko, anvendtes aldrig andet end de indbyggede slutlygter, som jeg også husker som fuldt synlige i dagslys.
Til gengæld kunne man også være sikker på - specielt med et par udvalgte af de ældre tktl i Post 5, at hvis en skinnebus var landet i spor 7 uden lys i slutlygterne, kom der ingen udkørsel til hjemturen, før var ringet fra perrontelefonen og gjort rede for togets fulde tilstedeværelse. Udvalgte brugere af denne side vil vide, hvem det var, der skulle ringes til.... Ordnung muss sein !