Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Folketingsvalg 2011 (Trafikpolitik)

af Martin Peyrath @, 14/9 2011, 14:53 (4828 dage siden) @ UTJ

Nu er spørgsmålet,jo ikke bare IC 4, helt klart har projektet ikke virket på mange punkter, hvorfor kan der skives store bøger om. Problemstillingen er jo bare, om de siddende trafikministre er blevet ordentligt informeret. Det virker som om DSB helst kun vil køre Århus - København, for det er den eneste strækning der gir' overskud. Jeg har haft mulighed for at tale jernbanetrafik med både Flemming Hansen og Hans Chr. Schmidt, og begge virker interesseret i skinnebåren kollektiv trafik som den eneste løsning på at forbedre trafikken også i de mindre befolkede områder i Danmark, men det er min vurdering, at enbedsmændene ikke helt har forstået opgaven. Regionerne kan slet ikke forholde sig til skinnebåren trafik. de mener at rutebiler og telebusser er den eneste løsning - det er den ikke. Rutebiler er det mest lavstatus transportmiddel i Danmark, det har undersøgelser vist, så det må vi forholde os til. Jeg er slet ikke i tvivl om at transportministeriet med Hans Chr. Schmidt i spidsen gør hvad de kan for at give os den bedst mulige kolletive trafik, MEN så længe DSB og Bane danmark ikke kan arbejde sammen og regionerne og primær-kommunerne, og specielt trafikselskaberne ikke vil og kan fornyelse og omstilling i den kollektive trafik, så kæmper selv de dygtigste forgæves. Det røde kabinet vil gerne poste en hel masse penge i den kollektive trafik, men der skal handling til ikke bare ansættelse af en hel masse administratorer. Nej lad os få de regioner nedlagt, og få et central kontor som kan styre den kollektive trafik uden hensyn til særinteresser og sognerådspolitik, så kan det være, at den kollektive trafik har en fremtid i danmark - det er et arbejde der er undervejs, lad os håbe det ikke stopper bare fordi der der nogle som er trætte af den nuværende regering.
God valgdag til alle i morgen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalenderSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak