Rapport om IC4 (Generelt)
mener det skyldes kardan akslen
på mr-noget med sikkerhedog hvor der er mindst 2,5 min fra 0 til 100
hvad tar det så ikke til 130
(hvis de overhovedet når så højt op)ikke alle mr tog når til de 130!!!
og det tar en weekend med at nå derop
Accelerationstiden betyder jo især noget ved tæt trafik med mange stop, som feks over Vestfyn.
Ved IC-erstatningskørsel vil der alt andet lige være lidt færre stop, og så bliver den mindre acceperatiosnevne nemmere at leve med.
De hydrauliske transmissioner på MR er givetvist slidte, og det betyder også npget for hvor meget ydeevne der faktisk når ned på skinnerne.
Men hvis man som et tankeeksperiment lavede en IC-opgradering af nogle MR, og at denne opgradering også indebar udskiftning af slidte dele i gear, og ikke kun nyt betræk på sæderne og nyt design (ala sølvpilen), ja, så burde det være muligt.
Argumentet dengang for at begrænse MR's topfart fra 140 til 130 var i øvrigt udelukkende af driftøkonomisk karakter.