Elektriske togviserskilte (Generelt)
Kunne en betjeningspult styre to skilte eller to skiltekasser (m. hver 2 skilte)?
Hverken de hidtidige forklaringer her i tråden eller Henrik Hansens diagram synes at give et entydigt svar på det.
Ud fra teksterne kan Holgers betjeningspult stamme fra Lyngby spor 2 og 3 (som tidligere anført i tråden) eller fra Jægersborg, Gentofte spor 1 (mener ikke at der var skilt i spor 3) og Bernstorffsvej. Sidstnævnte tre holdesteder fik de elektriske skilte ved sporet mod Hellerup i forbindelse med etablering af linje BX, Lyngby-Tåstrup uden stop mellem Bernstorffsvej og Østerport samt mellem København H og Hvidovre.
Så vidt jeg kan tolke billedet gav knapperne (fra venstre mod højre) følgende destination på skiltet:
1op: Tåstrup
1ned: Tåstrup uden stop Berstorffsvej-Østerport og København H-Hvidovre
2op: København H uden stop Berstorffsvej-Østerport
2ned: København H
3op: Toggangen uregelmæssig(?) (hvid tekst på rød bund?)
3ned: Glostrup uden stop Berstorffsvej-Østerport og København H-Hvidovre
4op: Glostrup
4ned: Ballerup
5op: Medtager ikke passagerer
5ned: ?
Selv om der aldrig planmæssigt kørte tog fra Jægersborg mod Ballerup, mindes jeg at have set Ballerup på skiltet under omstilling ("gang").
Men er der nogen, der kan hjælpe med svaret på de to skilte eller to skiltekasser?
Og for god ordens skyld: Jægersborg, Gentofte og Bernstorffsvej havde hver en skiltekasse med skilt til begge sider.
--
Venlig hilsen
Jens H B