Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektriske togviserskilte (Generelt)

af Svend, 28/8 2011, 22:20 (4836 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

[image]

Er der nogen her, som ved noget om de gamle elektriske togviserskilte.

Billedet er fra Hvem Hvad Hvor 1952 – jeg mener svagt at kunne erindre, at denne første model var lavet af Louis Poulsen. Jeg kan ikke huske den ekstra rude til venstre. Jeg mener, at de kun viste togets destination.

Som jeg har kunnet gætte mig til konstruktionen var der to endeløse bånd (et til hver side) med seks eller otte muligheder. Båndet kørte altid i samme retning.

Hvis det er nedenstående billede (her vist i udsnit) du henviser til, er det betjeningsboksen til de omtalte elektriske togviserskilte af den helt gamle type som vist på tegningen ovenfor.

Et antal vippenøgler (som kunne vippe og og ned hhv være i neutralstilling i midten) bestemte hvor rullen skulle standse. Når der skulle skiftes destination - vippenøglen sat til den nye destination (f eks "Kl")- blev der aktiveret en startknap og kontrollamper gav information om at skiltet (skiltene hvis der var flere i samme spor) var skiftet. Desværre er det ikke et nærbillede, men mon ikke der var 10-12 mulige skiltetekster?

[image]

På andres stationer var der (kom der) andre rulleskilte af en lidt mere moderne type. På København H nær var betjeningen "semiautomatisk" idet skiltet, ved brug af en hulstrimmel, skiftede til næste destination, når toget var kørt.

"Flapskilte" (fra Solari i Italien) kom først til senere. På det store billede på evp´s hjemmeside ses betjeningen, vistnok af Valby fjern, placeret under betjeningsboksen for nær.

--
Svend

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak