Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

gammelt invetar station (Generelt)

af Hans-Henrik Landsvig, Buddinge, 31/8 2011, 21:06 (4833 dage siden) @ Erik V. Pedersen

[image]

Ja, nu kommer vi jo vidt omkring på Fyn. En pose skruer fra Nordfyn og en mærkeseddel fra Sydfyn.

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men jeg er næste 100 pct. sikker på, at de tre nordfynske baner til sidst havde hovedkontor på den gamle sydfynske banegård i Odense. Hvis de er rykket ind i SFJs gamle kontorlokaler. har der sikkert ligget mange spændende sager tilbage i skuffer og skabe. Deraf måske sammenblandingen under den sluttelige opløsning.

Hvad den øverste dims angår, ligner den Fig. 137 på den scanning, jeg postede kl 18.03. Det er en klokkeveksler - klokken på michaels eksemplar er desværre bare gået til.

Jeg poster her beskrivelsen af sådan en tingest og håber, den kan læses. Ellers anbringer jeg den et sted til download.

Omstillingsbordet kommenterer Erik V. så udmærket, men bemærk, at der bag den lodrette knap til venstre skjuler sig endnu et hul.

Mon ikke, der har siddet i alt otte jackstik på rad og række hørende til de fire snorepar, som der er vægte til opstramning til. De tre af hullerne er blot skjult af knapperne.

Altså: Klap falder, når nogen drejer på håndsvinget på sin telefon. Omstillings m/k stikker en prop i relevant hul, trykker på tilsvarende sort knap og taler med opringeren. Den anden prop fra snoreparet anbringes i relevant hul, der drejes på håndsving, så telefonen der riger, og sort knap slippes - oficielt i hvert fald, for omstillings m/k lytter naturlitgvis ikke med.... Ved afringning falder begge relevante klapper. Propper hives ud.

Det kan så undre, at omstillingsbordet ikke har nogen drejeskive. Enten har der kun været lokale forbindelser (Odense Syd var en velvoksen banegård, og der har også været behov for hyppig kommunikation med adskillige kontorer på DSB-banegården), eller også er det fra før automatiseringen af de fynske købstads-telefoner.

Og den var i hvert fald i Odense gennemført adskillige år før nedlæggelsen af de nordfynske baner i 1966.

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak