gammelt invetar station (Generelt)
(...)
På langt de fleste stationer var det hele sikringsanlægget - hvis der da ikke var det gamle armsignal med to vinger på perronen.
Den eneste sikkerhed var, at der ikke blev stillet indkørsel fra begge sider samtidig. Sporskifterne var låst med hængelåse.
(...)
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig
--------
Åhhh ja.
Svaret lyder lidt simplificeret.
Sikkerheden består jo ikke alene i, at der ikke stilles indkørsel fra begge sider samtidig, men at det ikke sker til samme spor, HVIS DET SKETE. At man så heller ikke måtte have indkørsel til hvert sit spor samtidig, er en anden sag.
Havde man måttet det, var der jo ikke sket noget ved det, sålænge begge tog bare holdt stille på hver sit standsningssted. Her kommer det med "forbudet": Faren var, at et af togene kørte for langt, og sagde det: Bang.
Dette kunne klares med afløbssporskifter og meget andet, men så er vi ovre i helt andre stationstyper og apparater for signalerne.
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk