Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ældre signaler (Generelt)

af Jens Bruun-Petersen, 10/8 2011, 12:13 (4858 dage siden) @ Fysikeren

Omkring århundredskiftet anvendtes "togvejssignaler" for udkørsel for hvert enkelt togvejsspor, kombineret med et udkørselssignal for hver strækning, der kunne køres til. Togvejssignalerne i den østlige ende af Bramming var nogle af de sidste af denne art. Næstved havde TU-signaler kombineret med udkørselssignaler for hver strækning, så der stod tre udkørselssignaler i den nordlige ende (mod Slagslse, Ringsted, Køge).

Senere kom et princip med opstilling af et udkørselssignal for hvert togvejsspor. Som eksempel kan jeg foreslå udkørselssignalerne for afgangsristen på Århus G.

Et righoldigt billedmateriale og gennemgang af principper findes i bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssytemer gennem 150 år" (Niels E. Jensen og Benny Mølgaard Jensen) bane bøger 1998).

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Svenska-lok
Højbygaard Sukkerfabrik
Højbygaard Sukkerfabrik

Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak