Ældre signaler (Generelt)
Hej Aleman
Husker godt de lave rangersignaler i Horsens, i Århus havde vi også masser af daglysrangersignaler ned mod havnen samt tilsvarende op fra havnen. Vi havde faktisk et godt udvalg af alt muligt på det gamle Århusanlæg.
Her post 4 ved godsafgangsristen i Århus med sit arsenal af armsignaler, her er de blevet til SU-signaler. De var forsynet med motordrev og automatisk stopfald når sidste vogn havde passeret sidste sporskifte under post 4. Da man kunne køre både mod Langå eller Skanderborg fra signalet, var der en kasse der kunne vise et L eller S. Post 4 blev saboteret under krigen og det oprindelige type 1912-anlæg blev skiftet med et såkaldt 51-anlæg.
Post 4 manden havde foruden signalgivningen også andre opgaver, han skulle også modtage lokomotiverne når de kørte ud fra depotet lige ved siden af og koble disse til stammerne. Ligeledes skulle han overvåge nedløb af vogne fra stationsristen til afgangsristen, det runde rangerrygsignal ses også på billedet.
Her lidt længere ude hvor man til venstre ser godsafgangssporet op mod post 1 og de to SU-signaler før skiftet mod enten nord eller syd. Systemet blev ændret i begyndelsen af firserne så man brugte den hidtidige ankomstrist (til højre for skinnelageret) også som afgangsrist.
Mvh
Georg