Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

NAH.SH vil købe nye tog til Hamburg-Flensburg-(Tinglev) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 22/3 2022, 12:12 (1043 dage siden) @ andersj


Det er værd at bemærke at RE 7 og RE 70 i dag køres med Twindexx Vario der blev sat i drift ved årsskiftet 2017/18 (de skulle have kørt fra december 2014). RB 61 og RB 71 køres i dag med Stadler Flirt togsæt der blev sat i drift i december 2014.

Det er faktisk lidt mere værd at bemærke, at NAH.SH går væk fra konceptet, med at operatøren stiller togmateriellet (som var gældende for FLIRT og TWINDEXX Vario), og nu selv køber materiellet (der formentlig leases ud til den kommende operatør).

Fordelen ved at operatøren stiller materiel, er at Trafikkøberen ikke skal have en projektorganisation og ej heller skal binde mange offentlige midler i togmateriel. Ulempen er at togoperatøren kan tage materiellet med ved trafikkontraktens ophør (stille meget høj pris for at lade materiellet blive), så Trafikkøberen risikerer at finansiere togene forholdsvist hurtigt.

Det kunne være interessant at se businesscasen, der understøtter dette skift i strategien - der også til en vis grad er set herhjemme.

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak